Het is belangrijk om te weten wat GPT of ChatGPT van een bedrijf of website ‘vindt’. Bedrijven en/of websites die ChatGPT positiever beoordeeld hebben een grotere kans in conversaties genoemd te worden dan bedrijven en/of websites die negatiever beoordeeld worden.
Voor Employer Branding specifiek is het daarom belangrijk en interessant te weten wat het beeld van ChatGPT over een bedrijf als werkgever is en wat het beeld van de recruitment- of werkenbij-site is.
Met intensieve prompting (vragen stellen en opdrachten geven) in ChatGPT lukt het om ChatGPT een concrete en reproduceerbare beoordeling van een werkgever en werkenbij-site te laten. Dat levert algemeen een interessant beeld op van de arbeidsmarktpositie van een werkgever: het geeft het beeld van AI, maar ook onderliggend het beeld dat er is in heel veel informatie over werkgevers (in de trainingsdata van ChatGPT).
Ik heb de kennis en ervaring die ik heb opgedaan met ChatGPT bevragen in een eenvoudig script gestopt. Dit zodat je zelf als werkgever een beeld kunt krijgen van het beeld dat ChatGPT heeft. Ik noem het Aimployer Branding onderzoek.
Via onderstaand formulier kun je wat gegevens ingeven over de werkgever. Vervolgens krijg je automatisch de beoordeling van werkgever en werkenbij-site in je mailbox.
Een voorbeeld stukje uit een gegenereerde beoordeling:

Heb je een vacaturesite of ben je uitzender of bemiddelaar (die vacatures van verschillende werkgevers plaatst)? Deze tool is hier nog niet geschikt voor. ChatGPT beoordelingen voor dit type bedrijven komen er snel aan.
Let op:
- Er zit een max op het aantal beoordelingen. Op = op.
- Er zit geen garantie op (correct) resultaat. Met het gebruik hiervan begrijp je dat je een test-opzet gebruikt
- Dit is een persoonlijk initiatief. Laat de boel heel, genereer geen grote aantallen beoordelingen.
- Feedback, vragen en suggesties zijn welkom 🙂