Arbeidsmarktonderzoek of doelgroep onderzoek voor vacatures schiet in mijn ervaring vaak tekort. Wanneer je inzicht wilt krijgen in een specifieke doelgroep voor een vacature dan bieden bestaande veelgebruikte oplossingen niet voldoende specifieke informatie.
GIANT, het arbeidsmarktdashboard van Intelligence Group bijvoorbeeld geeft leuke inzichten en schattingen, maar deze zijn gericht op vrij brede doelgroepen. Met GIANT kun je bijvoorbeeld inzicht krijgen in de doelgroep ‘developers’, maar niet specifiek een back-end developer met kennis en ervaring van specifieke technologieën, in de regio Amsterdam, met een specifieke opleiding. Nog even terzijde van de vraag hoe goed de data in GIANT is.
LinkedIn Talent Insights geeft de mogelijkheid om doelgroepen specifieker te maken, maar voldoet vaak ook niet voldoende én is enkel gebaseerd op LinkedIn data (én is erg duur).
Zelf specifieke doelgroepen in kaart brengen vraagt veel werk in onderzoek en redenatie om tot een goede inschatting te komen.
Doelgroepanalyse vacature bouwen
Met als doel beter en specifieker arbeidsmarkt-/doelgroeponderzoek ben ik aan de slag gegaan om een start te maken met een oplossing voor doelgroeponderzoek. Het resultaat: een oplossing waarin op basis van een vacaturetekst een doelgroep analyse gemaakt wordt.
In deze eerste stap geef ik een vacature voor Senior AML Expert – Transaction Monitoring bij ABN AMRO als input.
De gegevens worden gestructureerd uit de vacature gehaald:

Vervolgens wordt er onderzocht, geanalyseerd en geredeneerd om te komen tot de (ingeschatte) grootte van de doelgroepen in Nederland en op bereisbare afstand van de vacaturelocatie, inclusief de arbeidsmarktactiviteit.

Dit werkt! Ik krijg betrouwbare inschattingen van doelgroepen, specifiek voor de eisen uit een vacature. En intussen heb ik veel ideeën om dit verder uit te te breiden / bouwen om meer inzichten te geven en uiteindelijk een specifiek wervingsplan te genereren. Dit vormt een mooi uitgangspunt, proof of concept.