Voor vervulling van vacatures, recruitment, job marketing, recruitment marketing en forecasting op deze gebieden is doelgroep- of arbeidsmarktonderzoek de basis. Met doelgroeponderzoek kun je inzicht krijgen in de aantallen mensen die passend zijn voor een vacature, waar je ze kunt bereiken, hoe je ze kunt bewegen.
In de praktijk loop ik er tegenaan dat oplossingen voor doelgroep- en arbeidsmarktonderzoek binnen recruitment niet voldoende specifiek inzicht geven in doelgroepen voor vacatures.
Bekende oplossingen voor onderzoek en arbeidsmarktcijfers geven vaak een generiek of onvolledig beeld van doelgroepen voor specifieke functies. Ze bieden niet de specifieke antwoorden op arbeidsmarktvragen die ik en klanten hebben.
- Het GIANT Dashboard (Intelligence Group) geeft inzichten in te brede doelgroepen.
- LinkedIn Talent Insights geeft iets specifiekere inzichten, maar beperkt zich tot LinkedIn gebruikers en geeft geen informatie over gedrag, wensen en behoeften van de doelgroep.
GIANT en LinkedIn Talent Insights geven inzicht op niveau van functiegroepen (bijvoorbeeld ‘developers’, ‘accountants’, ‘projectleiders IT’), maar dat is onvoldoende om arbeidsmarktinformatie voor specifieke vacatures te verkrijgen. Voor een vacature wil ik een betere inschatting van de doelgroep, die voldoet aan de specifieke eisen van opleiding, kennis en ervaring.
Eigen diepgaand onderzoek vraagt heel veel tijd en een goede redenatie om tot specifieke doelgroepinschattingen te komen.
Ik ben aan de slag gegaan om hier verbetering in aan te proberen te brengen. Ik wil een zeer specifieke doelgroepanalyse voor een vacature.
De basis doelgroepinschatting
Op basis van een vacaturetekst, vereiste opleidingen, ervaring, kennis, vaardigheden wordt de grootte van de doelgroep bepaald. In heel Nederland en lokaal (binnen de reisafstand van de vacaturelocatie).
Binnen de doelgroep wordt bepaald wat de verwachting is van de activiteit van de specifieke professionals (actief zoekend, latent of niet zoekend).
Een analyse van de vacature voor AML expert bij ABN AMRO ziet er als volgt uit.
De doelgroepbepaling op basis van de vacature:

De inschatting van de doelgroep(en) die voldoen aan deze eisen:

De resultaten worden verkregen door ondersteuning van LLM’s (ChatGPT, Grok, Perplexity). De redenatie wil ik kunnen inzien om deze te beoordelen en bijsturen met eigen inzicht. Dit maakt de gebruikte methodiek, keuzes en LLM’s (AI) uitlegbaar.
Deze doelgroepanalyse is werkend. Op basis van een vacaturetekst is er in korte tijd een analyse beschikbaar, met verantwoording en redenatie. Zie hier een eenvoudig voorbeeld.
Testen
Dit basis doelgroeponderzoek test ik graag met gebruikers die arbeidsmarktinzicht in vacatures willen. Dit om te bekijken hoe goed dit aansluit op de behoefte aan vacature doelgroeponderzoek en beter aan te laten sluiten en nauwkeuriger te maken.
Mail mij als je een analyse van een vacature wilt ontvangen. Je krijgt deze van mij. In ruil daarvoor vraag ik enkel om je feedback.